środa, 2 listopada 2016

Jak uszyć podwójny worko-plecak. Tutorial

Często na szyciowych forach pojawiają się pytania o podwójny worek (worek z podszewką). Nie zastanawiając się długo postanowiłam przygotować mały tutorial, tym bardziej, że ostatnio szyję worków coraz więcej :)
Korzystając z okazji, że od tego roku Jasiek (mój pierworodny) dołączył do grupy piórnikowej (zerówkowej) w przedszkolu i raz w tygodniu dzieci mają WF - zabrałam się za szycie worka na trampki i strój. 

I tak zdjęciowy "tutek" powstał bardzo szybko... Tylko mi wciąż brakowało czasu na opisówkę :) 

Aż nadszedł ten dzień, kiedy mogłam spokojnie usiąść przy komputerze i oto zapraszam na instrukcję jak uszyć worko-plecak z podszewką :)

Potrzebujecie:
- dwie różne bawełenki
- sznurek
- szpilki
- dużo miejsca na stole
- maszynę ;)

Krok 1:

Obrysowanie na lewej stronie warstwy wierzchniej, oraz wewnętrznej (wg własnych wymiarów).
Ja użyłam jako warstwy zewnętrznej białą bawełnę w rekiny (moje chłopaki mają ostatnio "hopla" na punkcie Jakuba Vagnera, Jeremy'ego Wade'a, Erica Young'a i wędkowania :)) a wewnątrz zaplanowałam szarą bawełnę (względy praktyczne ;))


Krok 2

Zanim obszyjemy obie warstwy warto zaznaczyć sobie na tkaninie ważne punkty: 

   - na warstwie zewnętrznej zostawiamy niezszyte miejsce na późniejszy tunel, na dole worka miejsce gdzie będziemy wszywać tasiemki
   - na warstwie wewnętrznej trzeba zostawić niezszyty otwór na późniejsze wywinięcie gotowego worka na prawą stronę



Krok 3

Zszywamy pojedyncze elementy worka pamiętając o pozostawieniu niezszytych elementów (w warstwie wewnętrznej, po prawej stronie można również wszyć kieszonkę). Nadmiar tkaniny można obciąż ząbkowanymi nożyczkami, aby tkanina sie nie siepała.


Warstwa wewnętrzna
Warstwa zewnętrzna

Kieszonkę naszywamy na prawej stronie (chyba, że jesteśmy naprutymi krawcowymi i czasem szyjemy na śpiocha, to już pełna dowolność w naszywaniu kieszonki ;)). A tasiemkę przeszywamy kilkakrotnie, żeby pod siłą sznurka sie nie wypruła.



Tak powinna wyglądać zewnętrzna warstwa z tasiemkami. Aby sznurek trzymał sie mocno, tasiemka nie może wystawać zbyt mocno. Ja wszywam tasiemkę rypsową dzięki czemu sie nie siepie i jest mocniejsza:


Krok 4

Zszywamy obie warstwy :) Lewa do lewej, spinamy szpilkami zgodnie z zieloną linią (patrz zdjęcie nr 2), ważne jest aby szwy boczne ładnie się łączyły. Przez zszywaniem warto przeprasować szwy, aby równo rozchodziły się na boki. Przy worku dla Jasia niestety tego nie zrobiłam (co widać na zdjęciach) i musiałam trochę więcej szpilek powtykać ;)



Aby ułatwić zszywanie wewnętrzną część łatwo można włożyć do zewnętrznej (uzyskamy wtedy efekt worka ale na obie części będą na lewej stronie). Po tym "manewrze" warto przeszpilkować prostopadle do linii szycia:


Krok 5

Wywijamy worek na prawą stronę przez dziurę w wewnętrznej części worka:



Oczywiście dziurę zaszywamy ręcznie (najlepiej ścieg kryty)

Krok 6

Tunel do sznurka. To już sprawa najprostsza :) Najważniejsze to pamiętać, aby szerokość tunelu była równa (lub o milimetr czy dwa większa) z otworem, który zostawiliśmy przy obszywaniu warstwy zewnętrznej:


U mnie to zawsze 20 mm. Wtedy sznurkom w tunelu nie jest ani za ciasno, ani za luźno :)

Aby szycie szło sprawniej, i bez dodatkowego zaznaczania linii szycia kredką, czy mydłem mam przygotowany pasek papieru o szerokości 2 cm. Układam go wzdłuż krawędzi i wraz z szyciem, przesuwam go co jakis czas do przodu. Dzięki temu mam pewność, że tunel będzie równy, stopka nie ma problemu z nierównościami, a jeśli przypadkiem najadę na papier, nie mam problemu z jego usunięciem :)


Krok 7

Uchwyt na wieszak. Kiedy obie warstwy są zszyte, a tunel gotowy naszywam również uchwyt na wieszak. Dlaczego dopiero teraz? Ponieważ mam pewność, że tkanina jest równo ułożona (i tunel pozostanie równy), a przyszywając do obu warstw (wewnętrznej i zewnętrznej) uchwyt będzie mocniejszy i nie zrobi mi dziury w worku :)



Krok 8

Wciąganie sznurka. Jeśli chcemy uzyskać efekt worko-plecaka wciągamy dwa sznurki wg obrazka poniżej:


Sznurki muszą być dość długie, aby spokojnie przeciągnąć je przez tasiemkę u dołu worka. Kiedy uda się to zrobić, wystarczy juz tylko zawiązać supełki na dole i worko-plecak TADAM!!! jest gotowy!!!



Z czasem możecie dodawać więcej kieszonek w różnych miejscach, dodać inne potrzebne Wam gadżety :) Ot choćby karabińczyk na klucze :)













Prawda, że nie jest to takie trudne? ;)




2 komentarze: